Make music matters!

Vi är på tåget på väg hem från Linneuniversitetet i Växsjö. Där har ca 200 musiklärare samlats för att inspireras till att använda digitala verktyg i undervisningen och som uttrycksform för eleverna.

Göran Nikolausson är eldsjälen bakom detta projekt. Han ser möjligheterna att använda musiken som väg för att utveckla både kreativitet och entreprenörskap hos eleverna. Ett event som säkerligen kommer ses på flera platser framöver.

För oss var det en spännande att förstå musiklärarnas behov och utmaningar i samtal och möten. En sak som blev tydlig var hur stor utmaning ljud är för de här lärarna som arbetar främst i grundskolan. Passande eftersom Orkesterförbundet presenterade den nya filmen “Man kan inte blunda med öronen” som hade release bara för några dagar sen. Gå in och kika på filmen som främst riktar sig till grundskolan åk 4-6.

Vi har ljud omkring oss praktiskt taget hela tiden, även när vi tror att det är tyst. Ljuden påverkar oss både på ett medvetet och omedvetet plan. En övning att prova är att gå sakta utomhus i naturen och lyssna på ljuden som finns omkring dig. Trädens sus, fötterna mot marken, en fågel som kvittrar. Att bara lyssna utan döma eller värdera ljuden. Att ta in och vara närvarande. Känn hur det känns i hela kroppen och vad som händer inom dig. Prova sen att göra samma övning inomhus. Stanna upp och lyssna. En fläkt som surrar, kanske du hör andra människor, en klocka som tickar. Att träna sin medvetenhet och medvetna närvaro hjälper oss att reglera ljudnivåerna och hjälper oss att förstå vilka ljud som vi mår bra av och vilka ljud som vi kanske inte mår bra av. Vi kan även öva på tystnad och att känna hur tystnaden upplevs. Skillnaden att bara uppleva ljuden med bara öronen jämfört med hela kroppen och alla sinnen. En övning som kan vara värdefull att också prova med barn och ungdomar.

Nu närmar vi oss Stockholm och tågets susande gör oss lite lagom dåsiga efter en intensiv dag med många härliga intryck!

Facebook

YouTube